Home     Librarie Online     Citate Celebre     Autori Celebri     Proverbe     Cenaclu     Adauga Text Cauta Citate


     Radu Negru - back


Radu Negru -Scheletul unui posibil roman istoric :)-
------------------

Incadrarea istorica intre circa 1230-1240
⁃ A cincea cruciada 1218-1221; desi esuata, Federic II de Svevia in 1229 obtine prin tratat cu sultanul Egiptului, Ierusalimul dar posesiunea e efemera.
⁃ Intre Imperiul Roman de Natiune Germana si papa in paralel, se declanseaza un conflict de interese politice si influenta in special in zona Italiei.
⁃ Pe de o parte imparatul german Federic care era si regele Siciliei, duce de Puglia si o parte din Lombardia dorea ca aceste teritorii sa nu mai fie supuse vasalatului papei. Papa dimpotriva prin toata puterea sa pontificala opreste ambitiile imparatului. De aceasta lupta care slabeste Europa, vor aprofita mongoli/tatari prin marea invazie/incursiune din 1240/1241.
--------------------------
1. Eroi Principali -privire generala-
-----------------------

Nu este usor de a incadra eroi principali ai timpului in succesiunea cronologica a evenimentelor pe care as vrea sa le povestesc. De ce? Aproape toti au caracterul format dupa un arhietip si consemnat deja in istorie. Se simt urmasi, continuatori a unor maestri si a unor idealuri. Ar fi mai usor daca i-as lua ca fiind contemoprani cu anumite evenimente istorice dar atunci nu as putea incadra cu adevarat istoric pe Radu Negru si arhietipurile ar fi aproape inutile si in acest caz, motivatia actiunilor lor ar suferi de a nu avea profunzime. In plus diferitele scenarii ce pot fi dezvoltate in diferite planuri si locatii pot da o intelegere de fond a epocii si a caracterelor.

⁃ Nota
⁃ Caracterele cavalerilor pot fi mai bine intelese si prin prisma istoric arhietipala ce fiecare o reprezinta si descrisa mai jos.
--------------------
Context Istoric
--------------------
• 1. Fundal politic militar

• Cruciadele

• Nu vreau sa detaliez cruciadele doar de a marca cateva puncte mai putin cunoscute si care s-ar putea, as dori int-un mod oarecare de a le impleti intr-un fel de mesaj secundar,
• Pana in sec VIII bazinul Meditarean, pastreaza inca o structura unitara prin mostenirea romana "Mare Nostrum". Cu venirea si expansiunea araba, N. Africi si Tara Sfanta, schimba radical traditia anterioara.
• Deja in sec. IX grupuri de pelerini porniti din Europa, spre Lucurile Sfinte, in paralel cu schimburi comerciale, incep a raspandi la intoarcere idea pelerinajului sfant.
• Musulmani in sine, nu puneau prea multe piedici pelerinilor dar orice drum era nesigur si plin de banditi.
• Termenul de cruciada nu a fost folosit decat exclusiv dupa sec XIII si azi are un contur istoric cultural destul de precis. Vine din Catalana "crusadez".
• Deci cel mai corect ar fi in a se vorbi de pelerinaje inarmate. Termenul acesta nefiind folosit de cruciati timpului. Pt comoditate voi folosi totusi termenul cruciada.
• Exigenta formari primei cruciate, a fost pur religioasa. Nu-si propunea nici o cucerire teritoriala doar a insoti inarmati pe pelerini spre Tara Sfanta si ai proteja de banditi. Dar obiectivul pur pasnic vine schimbat prin cucerirea Ierusalimului. Ttoate celelalte cruciade isi vor propune cucerirea prin puterea armelor.
• Cavaleri in arme si mai ales templari si-au pus problema crestina: e licit de a omora un alt om? S. Bernardo di Chiaravale gaseste o justificare teologica, "malicidio". Adica cine omora un infedel, omora nu omul in sine dar ceea ce era gresit in el, ceea ce era rau.
• Cate o data, tratatul intre imparatul Federico si sultanul Malik al-Kamil, vine considerata a 6 cruciada dar de multe ori e tratata ca un apendice a cruciatei 5. Cruciada intreprinsa de Federico, e unica in felul ei. E unica cruciata in care nu au murit nici cruciati nici musulmani. Singura cruciada pasnica. Prin tratat, sultanul cedeaza 5 orase printre care Ierusalimul. Nici o alta cruciada nu va aduce un beneficiu atat de imediatl dar si de durata din puct de vedere comercial.
• Un punct totusi si in favoarea politici papale trebuie sa spun. Papa si biserica in general, cautau fara susces sa impiedice duelurile continue intre cavaleri si sa infraneze belicozitatea regilor. Multe vieti se pierdeau si asta era incompatibil cu ceea ce biserica provaduia. De aceea si papa gandi de a canaliza ardoarea razboinica in alta directie iar avantul religios popular a timpului, dadu solutia prin cruciadele "sfinte".
• C. Politic militar, zona Balcanica devine un baricentru European si spatiul de confruntare a intereselor si puterilor timpului. Amintesc doar cele mai evidente.
• D. Cruciada a 4-a. Cruciatii isi schimba obiectivul. Omoara pe imparatul bizantin si fondeaza Imp Bizantin Latin. Va dura 60 de ani. Timp pretios si pierdut in lupte intestine si care va da timpul necesar a formari puteri turce. Bizantul dupa aceasta lovitura de stat, cu adevarat nu-si va mai reveni nici odata.
• E. Imperiul Romano/Bulgar fondat de o dinastie romana: Asanesti. Intervin in lupta de tron a Bizantului si chiar captura pe noul imparat si omoara apoi pe seful armatei cruciate. O parte a puteri Asanestilor se intindea si in Oltenia si nu doreau sa lase de a se forma un stat Valah.
• F. Ungaria era destul de puternica si influenta si juca un rol important ca putere zonala. In plus era activ angajata ca fidela a Papei, sa combata ortodoxia si pe schismatici.
• Basarabi au stiut cu abilitate de a pendula intre a fi cand catolici sub presiunea Ungariei cand ortodoxi de partea Asanestilor pana cand fiind destul de puternici au decis ei insisi.
• -----------------------------------------------
• 2. Fundal si context istoric non politic rasfrant la nivelul maselor
• ------------------------------------------------
• Intreaga perioada e puternic strabatuta de o renastere si reapropiere a valorilor crestine spirituale si puse in practica de oameni cu adevarat de exceptie. Doar a numi cateva nume ce au redefinit crestinismul. S.Francesco fiul unui bogat negustor de tesaturi, public se dezice de familia sa si de tot ce are. In pielea goala urmeaza chemarea sa. S.Anton nascut in a 2-a familie ca influenta si importanta in Portugalia, alege calugaria ca cistircens. Nemultumit de confortul cistircens trece la Francescani si mai tarziu devine cunoscut ca S.Anton de Padova. S. Chiara, S.Galgano si alti. Singura carte a timpului inspiratoare e Biblia. Existau insa si menestreli ce din castel in castel purtau spre a diverti povesti mai mult sau mai putin fantastice si fapte cavaleresti ca Roland, Cidul etc. Era o epoca in care credinta, pietatea, misticismul se amestecau cu cruzimi, saracie, duele lupta de putere si credinte pagane. Durata medie de viata sub 30 de ani. Dar e si o epoca in care e mult mai usor de a distinge cel bun de cel rau in conceptia mult mai simplista si radicala a timplui.

• ------------------
• Personaje
• ------------------

A. Cavalerul Christoph de Devuer
-----------------------------------------
⁃ Crescut si format de doi cavaleri templari care mor intr-o batalie. Singur cu tunica pt el sfanta, tunica templara cu crucea rosie ce o tine ascunsa sub sea, se indreapta catre est pt a se alatura cavalerilor templari in Tara Sfanta si sa devina cu adevarat templar. Spera si are credinta ca, va regasi spiritul templar a fostilor sai maestri in altii ca si el. E tipicul eroului fara complexe. Se misca, actioneaza, lupta ca un templar. In mintea lui totul e clar si bine definit si a misiuni ce o are. Cuvantul o data dat are pt el aproape valoare de eternitate. Numele sau deriva din Cristoforo=Purtator de Cristo, Devuer=devue=credincios, fidel


B. Cavalerul Arturo di Sarzzio
• Personajul cel mai carismatic din eroi principali si a grupului de cavaleri.
• E singurul desi numai in parte are un spirit si mintea libera de schemele culturale a timpului sau. Cauta a fi critic situatilor si faptelor prin care trece. Cate o data rebel, non conformist e turmentat de ceea ce primise ca un testament spiritual, un mesaj de la S,Galgano.
• Considera ca, nu are de servit pe nimeni, Doar adevarul. Adevarul pt el inca nu are o definitie clara. Sunt multe adevaruri si el se zbate intre 2. Adevarul e de a fi arogant si de a aprofita de situatile in care poate sa castige mai usor de la cei mai slabi decat el si deveni un mare nobil bogat? Sau de a imbratisa codul cavaleresc crestin si proteja? Dar asta ar insemna sa aleaga intre un adevar sau altu, intre un stapan si altul. Care situatie de adevar insa ii poate da un avantaj major? Vrea sa fie cel mai puternic in interioritatea sufletului dar si cavaler temut razboinic fara mila dar se gaseste cu adevarat dezarmat in fata celor care nu au nimic. Se intreaba mereu: de ce? Traieste o contradictie si o traieste si ca o confuzie. Printr-un proces de conversiune interioara isi da seama ca, nu sunt alternative intre a alege, decide si a fi convins ca, nu contenzeaza castigul imediat evident dar sfida perpetua care nu e evidenta. Intre a fi puternic si umilinta de a fi nimic alege ultima si cu stupoare se regaseste renascut puternic dar nu prin meritul lui. Simtindu-se debitor pt cel care ii daruieste aceasta noua dimensiune de putere care in esenta e libertate, va urma un drum al sau cu totul aparte. Fost candva tovaras cu Galgano, ramane puternic influentat de schimbarea acestuia. -Aici e partea cea mai dificila de a concorda moartea lui S.Galgano 1181 cu evenimentele prin care trece Arturo -1230/40. Ar trebui sa fie mult prea batran si aproape neputincios in a purta armura grea, etc sau chiar mort.


C. Cavalerul Anselmo di Seborga

Pentru o perioada cavalerii de Seborga au intrat in rangurile templarilor dar au avut si mentinut relatii comerciale cu mamelucii. Dupa pierderea Ierusalimului vor iesi din randurile templarilor. Personajul e un pic ambigu dat fiind ca are si o misiune diplomatica secreta nu tocmai transparenta cu canoanele cavaleresti si cauta sa fie precaut. De reusita misiuni lui, poate depinde implinirea unui plan ambitios dorit de marele maestru a ordinului.


D. Negru Voda=Radu Negru=Basarab?

Intreaga familie are un rol conducator in comunitatea din jurul Fagarasului. Are legaturi staranse cu ciobani si oameni din munti "oameni paduri". E o simbioza puternica intre familia Basarab (?) si populatia locala si cei din munti. Ajuta si protejeaza crescatori de animale. In munti, se afla si un alt personaj influent, intreprinzator cam necioplit dar isi da seama si stie ca are nevoie de Basarab si se ajuta reciproc la nevoie. Numele poate fi Balu. Are o ceata de oameni destul de abili in a manui armele in caz de nevoie, altfel sunt pastori, lemnari si pietrari.

Radu e cel mai mic dintre fratii sai. Are alti 3 frati mai mari. E cel mai salbatic dintre toti. Ii place muntele si e atras ca un magnet de chemarea muntilor.
Al 3-lea frate Nicolae (mai tarziu acesta se calugareste Nicodim) intuieste cel mai mult din natura un pic salbatica a fratelui sau si-l incurajeaza de a-si urma instinctul.


Personajul e inca de a fi construit/asimilat, inteles. Probabil il voi plasa in prima parte a tinereti cand isi forjeaza dorinta de a fi un mare Cneaz.

A se vedea http://www.geocities.com/ntomoniu/tismana/basarabi/index.htm

E.
Un calugar dominican. Trimis de regele frantei ca emisar diplomatic la mongoli. Scopul insa e de a vedea si culege cat mai multe date despre puterea mongola.
Va intalni pe Nicodim caruia ii va dezvalui unele date importante despre mongoli.

F.
Federico di Svevia 1194-1250

Personaj afascinant. Un adevarat poliglot.

Intre 1220-1250 imparat al Imperiului Sacru Roman German si intre 1198-1250 si rege a Siciliei si duce de Puglia. Domnia sa e caracterizata de o lupta indarjita impotriva papei ca si antecesorul lui Rugiero II fondatorul regatului.
S-a format la curtea lui Rugiero la Palermo. Toate natiunile erau tolerate in regat ca si toate credintele. La curte erau prezenti uni din cei mai insemnati oameni de stiinta si mai ales arabi. Federico vorbea mai multe limbi 9, printre care si araba fluent dar germana nu o stapanea asa de bine.

G. Un alchimist dar practic metalurgist la curtea lui Federico. Va ajunge in Valahia.

2. Arhietipuri

Cavaleri Templari

Dupa terminarea victorioasa a primei cruciade prin cucerirea Ierusalimului (cred 1069), 9 cavaleri francezi fondeaza ordinul. Isi propuneau sa monitorizeze si sa tina ordine pe strazi si in biserica Sf. Sepulcru.
Unul din ei e nepotul lui Bernardo di Chiaravale (Sf. Bernardo). Cred ca la vremea respectiva era deja episcop. E unu din cei mai carismatici oameni ai biserici timpului.
Nu se va sti nici o data probabil dar cert e ca se intampla ceva neasteptat. Cavaleri au descoperit ceva? Si daca da. Un obiect sau pergament? E stiut ca, unu din obiectivele mistice a templarilor era descoperirea Arca Aleantei si a potirului Sf. Graal.
Nepotul insotit de alti catva cavaleri se reped la unchiul Bernardo si acesta dupa o perioada de post greu si rugaciuni, scrie si redacteaza regula templara.
Existau si alte ordine cavaleresti dintre care cel mai cunoscut. Ioaniti sau Ospitalieri care mai tarziu va deveni de Malta. Existent si azi.
Templari se vor deosebi fata de oricare alt ordin si asta in mare parte datorita viziuni si amprentei lui Sf. Bernardo.
Iata doar cateva elemente mai importante.
Viata in acel ev mediu, era lipsita de multe comoditati si durata medie de viata destul de mica chiar si in randul nobililor. Singurele momente de pura satisfactie umana: sexul si mancarea satioasa. Deopotriva saracimea si nobili le puneau la mare pret. Deosebirea consta doar in accesul mai ales fata de mancare de la o clasa la alta si sa nu uitam ca, inca Europa nu dispunea de cartofi si porumb. Alimente care au revolutionat dieta clasei sarace. Dieta timpului era mult diferita fata de cea de azi. Totusi ar fi gresit a crede ca toata nobilimea era depravata. Multi nobili mai marunti, duceau o viata mai degraba modesta si aveau un inalt simt moral crestin.
Nu cunosc cu adevarat detaliile regulei templare dar stiu ca, fata de viata dusa de un nobil modest, era si mai dura.
In lini mari erau acestea.
1.Rugaciune
2.Post
3.Abstinenta totala
4. A fi votati de a nu poseda nimic lumesc decat armele.
5.Razboinici ai lui Cristos
6.Capul suprem al ordinului: Papa

Nici un alt ordin nu a avut reguli atat de stricte. Nici un alt ordin nu a avut practic calugari inarmati si sa aiba ca sef suprem Papa.
Ultimul punct al regulei. denota clar si o anumita preocupare a lui Bernardo. In timp ce regi puteau chema armata lor de nobili, si Papa trebuia sa aiba in caz de nevoie o armata.

In ciuda regulilor restrictive, ordinul cunoaste o ascendenta uimitoare si se raspandeste rapid si in alte regate si devine cel mai puternic.

A. Meritele ordinului

Datorita votului de saracie practicat de cavaleri, ordinul devine f. bogat. O caracteristica e ca ordinul nu a mai vandut nici o data nimic doar cumparat.

1.Protectia strazilor si cailor de comunicatie o practica oriunde sunt prezenti.
Daca castelele nobilare sunt locate de obicei pe dealuri sau locuri mai usor de
aparat si mai departe de caile comerciale, ordinul construieste turnuri si puncte
de control fortificate de-a lungul cailor de comunicatie si contribuie la
dezvoltarea comertului. Cel putin din ceea ce am vazut si au facut in Italia.

Un fapt interesant.

In biserica din Ierulasim, intr-o nisa veneau si musulmani in a se inchina lui Mahomet spre Mecca. Multi doreau de a le interzice acest lucru musulmanilor si poate chiar in tot ierusalimul. Era riscul unor linsari sumare. Cavaleri intervin in a garanta si sanci dreptul musulmanilor de a se ruga in biserica si ierusalim.

2.Ei sunt cei care inventeaza scrisoarea de credit.
3.Regulat distribuiau saracimi ajutoare alimentare.
4. Construiesc spitale
5. Dezvolta un stil arhitectonic aparte, mai ales in constructiile religioase. Probabil
influentati si de cistircensi folosesc raporturi arhitectonic matematice de armonie
regasite si in scara octava a muzici. Elementele geometrice de baza:
paralepipedul si triunghiul. Constructile lor religioase vor sa transmita armonia
intre Etern, D-zeu si om.

B. Decaderea si sfarsitul lor

Pe campul de lupta, erau nemilosi. Nu luau prizonieri. Foarte temuti in batalie pt determinarea lor au avut mai intotdeauna si cele mai mari pirderi.
Dupa 1291 prin pierderea ultimei fortarete Acra sunt alungati din Tara Sfanta.

Marele maestru a ordinului face o greseala inocenta. Arata regelui Filip al Frantei tezaurul in aur a ordinului. Regele lacom, ambitios planuieste confiscarea tezaurului.
Papa acelui timp era un papa lapte si pe deasupra papatul avea sediul la Dijon (FR) si deci putea fi controlat intr-o oarecare masura de rege.
Filip, printr-o operatiune de politie in 1307 aresteaza pe toti capi importanti ai ordinului si intenteaza un proces cu acuza de erezie ce sfarseste in 1314.
Multi cavaleri sunt torturati pt a li se stoarce confesiuni de erezie, marele maestru, insusi torturat si pt a salva cavaleri sai si ordinul, accepta de a confesa cu credinta ca Papa intr-un tarziu va interveni si oricum legal doar Papa putea sa desfinteze ordinul fiind el capul suprem al ordinului.
Isi da seama ca nici un fel de confesiune nu va salva nici pe cavaleri nici ordinul. Retracteaza confesiunea si vine ars pe rug. In timp ce arde, profetizeaza moartea papei, regelui si a urmasilor sai. Profetie implinita. Situatia creata prin pierdea descendentei masculine a Frantei va duce la pretentile Angliei asupra tronului Frantei si a razboiului de 100 de ani.

Mica concluzie

Ma deranjeaza ecranizarile de epoca care doar pt gustul de intriga a actiuni, templari sunt descrisi doar ca setosi de sange, interesati de locuri de onoare in jilturi la ospete si se lasa cu totul deoparte adevarul istoric.
Ordinul nu a mai fost nici o data desfintat oficial dar nici reabilitat de Papa.
Proprietatile imobiliare in FR sunt confiscate de rege. In alte regate sunt date altor ordine.
In Anglia, din ramasitele templare, se naste Franc Masoneria care treptat se raspandeste in toata Europa. In multe tari Franc masoneria a influentat sau schimbat cursul istoric. Franc Masoni sunt fondatori Romaniei moderne. Detronarea lui Cuza si venirea regelui. Vezi monstruoasa coalitie.
Tot ei fondeaza SUA. Vezi bancnota de $ 1.00 si piramida cu ochi. Simbol Masonic.

S. Galgano nascut la Chiusdino 1144-1181

Un personaj misterios, ciudat si mai ales singuratic. Pana la varsta de peste 20 de ani, duce o viata dezordonata dedicata placerilor si pacatelor lumesti. Plin de aroganta iscusintei manuiri spadei, o dovedeste asupra celor mai slabi si in dueluri .
Mama Dionisa si tatal sau Guido,cu multa perseveranta se roaga si consacra viata fiului lor lui D-zeu prin intercesiunea si nu oricui dar a Arch.Mihail.
Se intampla miracolul atat de mult asteptat de parinti sai. Galgano, are 2 viziuni sau poate chiar vizite din partea Arch. Mihail. In urma viziunilor, se converteste si schimba stilul de viata radical. Se retrage in rugaciune, incepe a predica la conversiune locuitorilor din Sienna si probabil inca sub indrumarea a Arch, Mihail, alege ca loc de retragere un deal in apropiere de Monte Siepi.
Aici, in fata unui bolovan cu amaraciune se roaga si spada o infige in mijlocul bolovanului. Spada implantata, garda spadei devine de acum crucea sa de rugaciune. E singurul miracol infaptuit de Galgano.
Dar poate un miracol mult mai mare infaptuieste Galgano, sub inspiratia lui Arch.Mihail. In acest loc, in jurul bolovanului cu sabia infipta martora a conversiuni sale, construieste o capela. Capela, in unele privinte e un puzzle si ruperea de cap a celor care au studiat-o. Raporturile matematic arhitectonice folosite au octava, mentionata si mai inainte. dar desenele, picturile sunt cu totul inedite ce transmit mesaje unele in parte descifrate, altele inca secrete.
Usa capelei e orientata spre punctul geografic a grotei de pe muntele Gargano in apropiere de Foggia unde aparitia Arch. Mihail lasandu-si impronta piciorului ca dovada intr-o stanca, o consacra prin excelenta ca loc de pelegrinaj si in special cavalerilor ce pleacau si se intorceau din cruciate. Coborand scarile ce conduc spre grota, se pot vedea inca maini scrijelate pe zid. Oricare cavaler devotat, plecand spre cruciata, trecea intai pe la grota si lasa urma maini sau uni chiar a piciorului. La intoarcere, ca multumire, langa, lasa din nou scrijelat urma celeilalte maini.
Oricum usa capelei deschisa spre locatia grotei consacrate a Arch. Mihail de pe muntele Gargano, sta si ca o cheie de lectura, interpretare si intelegere a intregului ansamblu de picturi cuprinse in capela dar si a misterelor inca ne dezvaluite (vezi nota personala).
Mai tarziu in apropiere se construieste si o abatie cistircena. Dupa o perioada de inflorire, decade, vine parasita , cade in paragina si dupa 1700 vine chiar deconsacrata.

Nota personala.

Itr-una din aparitile sale legate de grota de pe muntele Gargano, in Puglia, insusi Arch. Mihail intr-o aparitie spune episcopului de Siponto, Lorenzo Maiorano: " Doar eu, , Arch. Mihail voi decide cand, cum si cui voi dezvalui secretele".
Probabil, singurul loc pe pamant unde se oficiaza slujbe religios crestine si care n-a fost consacrat de preoti e acesta. Tot Arch.Mihail a revelat ca EL insusi a consacrat grota cultului crestin si nu e nevoie de o alta consacrare.

Intorcandu-ma la Galgano e absolut evident ca, episodul miracolului sabiei infipte e frapant asemanatoare legendei Engleze a regelui Artur si circumstantele sugereaza ca f probabil ca, faptul acesta prodigios sa fi fost incorporat de legenda regelui Artur. Singura problema e ca, la data respectiva, se au cat de cat date si nu rezulta vre-un rege Artur plus faptul ca, Camelot capitala inca n-a fost indentificata. Deci probabil samburele adevarului istoric trebuie cautat mai inainte. Poate sec VI-VIII. Studiul legendei Arturiene poate da o intelegere conjuncurala ajuntiva a personajului si a lui Galgano. In sine in legenda au fost grefate mai multe povesti si la origine probabil era doar o singura parte pur orientala care cu timpul a fost imbogatita, slefuita si adaptata. Ceea ce prezinta interes e ca in anturajul cavaleresc a mesei rotunde e nominat si un Calvano.

Radu Negru sau Negru Voda sau Basarab
----------------------------------------

-origine cumana, gepida ? Sau e mai degraba o speculatie arhievistica ?-

Un personaj dificil de tratat si nu de altceva dar daca a existat istoric, e doar expresia unui eveniment ce s-a perpetuat mai mult doar ca legenda. S-ar putea spune multe, inventa ghidusi diferite, conferi multe halouri suprapuse de puteri si calitati dar riscul e ca ar contrasta cu celelalte personaje si ar putea sa para un super erou cu rol minor si anacronic. Dar nici nu poate fi privit ca un oarecare. Il vad mai degraba ca un tanar ucenic in ale cavaleriei si razboiului cu calitati in dezvoltare si care inca manat de curajul tineretii incalca orice consens de frica si plauzibilitate de a invinge. Culmea invinge!
Totusi e nevoie de o mare suma de date pornind de la izvoare chiar f vechi pt a avea o imagine cat mai vasta si apoi de a extrapola respectand si cronologia istorica acolo unde va putea fi inserita si respectata.
Singura data istorica care pt moment inderogabil trebuie respectata e marea invazie tatara din 1240/1241 si anul probabil a descalecari sale. Pleaca din Fagaras si coborand Carpatii alunga tatari.

Apare o intrebare f fireasca. De ce aplelativul Negru?
Era pt un motiv a parului sau a pieli?

De la greci cunoastem numele cel mai vechi cu care chemau mai mult generic poporul ce locuia la N de Oceanos Patamos (Dunarea): Pelasgi. Nu mi-e clar dar cate o data cam cu aceasi conotatie geografica se vorbeste de Hyperboreeni. Pelasgi si Hyperborei sunt aceasi?
Undeva, cred in teogonia lui Hesiod, am citit ca, Pelasgus s-a nascut din Pamantul Negru. Asta insa nu spune nimic dar se preteaza la conjuncturi.
Stim ca inainte ca geto/daci de origine iraniana sa vina in EU la N de Dunare populatia bastinasa se pare ca era Chtoniana. Adica adorau in primul rand zei pamantului ca mai toate populatiile meditareene. De aici o apropiere cu intuneric si deci negru? Aceasta ipoteza merita controlata si la alte popoare migratoare inainte de a deveni crestine. Panteonul lor era Chtonian sau Hiperboreu (ceresc)? Huni, gepizi, cumani?
Dar grecii aveau aproape o manie in a indentifica cu nume propri unele locuri chiar cand nu le stiau. In cazul lui Zamolxis (Zalmoxis), se spune ca statea pe muntele Kognainon. Dar Kognainon inseamna Necunoscut si deci nu se stie.

Poate si culegerile de doine, povestiri, cantece, obiceiuri facute de Alecsandri, Hasdeu, Densusianu, Ispirescu etc pot da o anumita perceptie. Ma gandesc la multele cantece populare care au lait motivul codrului. In cele mai multe, codrul e verde dar in altele apare si negru. Transilvania, stim ca in vechime, era cu mult mai impadurita decat acum. Nu degeaba numele Transilvania=Peste Padure.
Poate eroul sa fi iesit nu dintr-un codru verde dar din unu Negru? In Germania e Padurea Neagra si poate si la noi putea sa fie un Codru Negru. Daca era din Fagaras putea sa cunoasca ca pe buzunarul lui o parte a paduri carpatine si asta ar putea sa explice si un alt lucru. Inca n-am intalnit nicaieri nici o ipoteza asupra locului de trecere a Carpatilor. Valea Oltului ar fi cea mai logica si usoara traversare dar legenda sugereaza descalecarea improviza in forta si vijelioasa pornita din Fagaras si probabil urmand valea Ialomitei. Deci era un om al muntelui care stia cum si pe unde sa ia pieptis Carpatii si codrul Negru? Poate pe la Balea Lac?
Poate dar cum nu exista nici macar urma unei lacrime de cerneala scrise pe undeva si documentate pt a ramane posteritati, despre el ca un om al locului, ar putea fi un cuman dar impamantenit si deci romanizat.
Totusi Radu vine din radacina slava Rad=Fericit. Cum poate un cuman sa fie botezat slav?
Totusi de ce cuman?
In jurul Fagarasului sunt sate care au pastrat in toponimie trecerea cumana. Satul Hurez e unu din acestea unde am petrecut in copilarie chiar o vacanta:).
Si totusi se stie ca, cumani s-au asezat exclusiv in zonele extracarpatine si nu au cautat si nici avut acces spre padurile muntilor.
Mai degraba descaletorul se presupune a cunoste f. bine munti si deci...e unu din Fagaras si nu cuman?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Date Noi
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Teoria cumana deja am amintit-o aparuta initial in ani 75 (?) dar m-a deranjat mult sa vad ca, un istoric consacrat o ridica la rang de adevar si asta fara acoperire.
Teoria schioapata din toate incheieturile si nu de acum de azi dar din tot deauna.

Intr-o carte recenta de Djuvara, pe care inca n-am citit-o, dar numai un articol interviu dat de domnia sa in legatura cu Negru Voda=Basarab si un altu aparut in Magazin Istoric.
Lanseaza unele teori in legatura cu etimologia si implicit apartenenta etnica a Basarabilor. Mi se pare o teorie destul de subtire bazata doar pe speculatii etimologice si pe unele date scrise luate aproape exclusiv emise de cancelaria Ungara si nici acestea directe in ceea ce priveste pe Basarabi. E aproape evident ca in sus numita arhiva au fost pierdute documente referitor asupra Valahiei sau si mai rau suspectul ca, au fost sustrase intentionat (nu o spun eu).
Dar in esenta iata ce spune Djuvara

Basarabi ar fi cumani

Cumani popor migrator de oirigine turanica la un moment dat se despart in 2 grupuri. Cumani albi in Ucraina si cei Negri in Romania. Cei din Ro ar fi tuciuri.
Mi se pare cel putin hazlie argumentatia si dovada de unde Negru Voda. Asta nu spune cu adevarat nimic.
Si gepizi care erau tot turanici s-au perindat pe la noi se spune intr-un document ungar ca, erau viticultori. Un popor migrator viticultor? Sau poate vrea sa spuna: gepizi au fortat populatia bastinasa care erau viticultori sa lucreze pt ei.
Acestea sunt lucruri de interpretare cu bun sens.

Hai sa fac o analogie ce inseamna interpretare de "bun sens".

In biblie Isus la un moment dat, spune: "daca mana ta fura e mai bine sa o tai pt a intra in rai".

Sf. Anton, in confesional aude ca, un tanar, a dat un picior in fund mamei sale. Anton, aminteste tanarului citatul lui Isus. Tanarul cutremurat de fapta sa, mortificat, merge acasa si-s taie piciorul cu toporul. Faptul strabate tot satul si Anton simtindu-se responsabil merge la tanar si printr-un miracol, ii lipeste piciorul.:)

Cu totul altfel sunt comandamentele.

E scris: nu ucide. E nevoie de interpretare?

Tatal lui Basarab -Thcomer sau Tocomero = in cumana ar fi Fier Calit
In cumana, Basarab= Ba =tata = sarab = tara = intemeietor de tara

Aceasi etimologie e posibila si in gepida. Limba tot turanica si popor inrudit cu cumani si care vorbeau un dialect cuman.
Tot asa de bine inseamna ca, Basarab putea sa fie gepid.
Se stie ca, gepizi s-au oprit ceva mai mult decat cumani si asta ar putea sa spuna ca de fapt toponimiile propuse de Djuvara ca cumane sa fie de fapt gepide. Iar daca nu-s gepide, toponimiile propuse ca si cumane ce par a fi destul de numeroase ar insemna ca cele gepide sa le fie superioare celor cumane.
O ultima remarca. Turcii la randul lor vorbeau un dialect cuman.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Acest coment nu are nici o legatura cu shema actiuni

• Cumani sunt pe punctul de a fi complect stersi din istorie dupa ce sunt zdrobiti in N. Mari Negre daca tin bine minte de tatari (n-are importanta).
• Se despart in 2 grupuri. Unu merge spre Ucraina si altu spre tara noastra.
• Cei din tara noastra, dupa 1220 undeva pe Milcov, se crestinizeaza in masa sub binecuvantarea Ungariei printr-un mitropolit ungar.
• Crestinati cumani, in 3 coloane trec carpati Orientali prin 3 pasuri. Armata cumana e doar de 15.000 soldati ca apoi sa fie asezati pe Tisa ca sa apere Ungaria de invazile venite dinspre Est.
• Daca luam in considerare o stima rezonabila, cu femei si copi cumani nu puteau depasi mai mult de 35.000 de oameni. Cu totul insuficient de a schimba raportul etnic.

Iata de ce Cumani nu au putut avea un rol determinant in Valahia

• Daca in valahia ar fi existat un nucleu nobiliar Cuman, cel putin o parte din armata cumana s-ar fi oprit la noi in Valahia sau in cel mai rau caz ar fi putut traversa Valahia.
• Fie chiar in absenta oricarui nucleu cuman in Valahia, una dintre cele 3 coloane cumane ar fi putut sa-si schimbe traseul si sa instaureze o nobilime a lor prin acest Basarab in Valahia. Greu de crezut ca in Valahia erau doar pastori si oameni pasnici care sa permita a 5.000 de cumani admis ca, cele 3 coloane s-au despartit intr-un numar egal de razboinici si sa-si instaleze un om al lor fara sa se opuna.
• Dupa crestinarea lor, cumani nu au timp de a deveni buni crestini.
• Dupa tavalugul tatar din 1240/1241, armata intreaga a Ungariei abia mai numara 13.000-15.000 oameni. Probabil ca procentajul cuman ramas in armata ungara era ca si inexistent.
• Totusi Ungaria a avut un rege pe Ludovic Cumanul.

Cu un pic de rautate observ ca dl. Djuvara la cei 91 de ani ai sai si ca istoric deja afirmat, tine mortis ca teoria sa sa fie inclusa in cartile scolare. De pierdut nu are ce sa piarda iar varsta oricum nu-i permite de a face munca de teren in cautare de confirmari arheologice. In plus, isi gaseste in arborele genealogic dupa mama a fi neaos cuman (sic). Domnia sa a scris un roman istoric dar nu un studiu istoric.

De ce Djuvara nu are dupa mine credibilitate luand in observatie si etimologiile propuse.

Toate limbile vorbite in Europa sunt Indo-Europene si deci inrudite.
Sunt doar 2 exceptii: Ungara si Basca.
Limbile Indo-EUropene, au radacini comune in cuvinte din multe limbi.
Istoria e o stiinta interdisciplinara. Teoria lui Djuvara bazata doar pe dictionare etimologice, e subtire. Aceasi radacina poate evolua diferit in alte limbi si implicit regasita in alte limbi cu sens diferit.
Lipsesc studii filologice aprofunzite cel putin intre cumana si gepida sau de antropologie fara sa mai mentionez cele arheologice.

Iata doar un ex din ceea ce ar putea revela antropologia.

Intr-unul din razboaiele romano/persiane, o legiune practic dispare. Nu s-a mai stiut cu adevarat unde a sfarsit. Presupunand ca, legiunea era la complect 5.000 de oameni inarmati + cei care serveau, purtatori a intregului harnasament de campanie, pana la 2.000 oameni.
In China de azi, intr-un satulet din cand in cand se naste cate un copil blond cu trasaturi Europene. Probabil e marturia atavica a legiuni disparute?

Nu ma pot abtine de a fi un pic ironic.

In fapt la urma urmei, toti ne tragem din Adam si Eva.:) As putea demonstra cum personal etimologic ma trag din Carlo Magno iar el la randul lui din Adam si Eva. (sic).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


B.P. Hasdeu da si el o etimologie si mai putin credibila. Basarab ar putea veni dintr-o coruptela a numelui Dacia. Etimologie de nimeni acceptata.

Din fericire exista un site f. bine documentat asupra argumentului. De ce e cel mai credibil?
Dupa retragerea romana pe la 270 sub Aurelian la S de Dunare pana la formarea statelor feudale romanesti e o pauza aproape totala in istoriografie.
Exista totusi si exceptii. Una chiar fortuita si credibila deoarece e sustinuta nu doar de documente care pornesc chiar din surse scrise ale imperiului roman, dar sunt si probe arheologice solide care nu au nimic de-a face cu jongleriile de arhiva.
Nu exista origine mai neaosa ca acea a lui Basarab, familie de origine Daco/Romana.
Nu spun ca, Djuvara sau altcineva nu poate avea dreptate dar repet istoria e o stiinta interdisciplinara si confirmarea definitiva o dau probele arheologice.
A se vedea
http://www.geocities.com/ntomoniu/tismana/basarabi/index.htm

Nota

Voi cauta sa controlez acest fapt care sincer vorbind e incredibil. O famile Daco/Romana atat de longeviva si care a dat dovada de multa persuaziune politica timp de mai bine de 1.000 de ani!!
Aproape sigur alte surse de confruntare istoriografice independente nu mai exista dar se pot folosi analogi ( de cautat).
O analogie de longivitate si traditie. Ma gandesc la descoperirile de bordeie de pe vremea lui Dromichetes rege Get 300 b.C (Getica/Parvan) si cele mai mari cu un plan de lavite pt primirea oaspetilor. Cam acelasi mod de plan, constructie si lavite s-a pastrat in Oltenia pana in sec XX.

----De cautat analogi de traditie familiara directa----------------
--------------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------------------------------------
sunt multe alte date de cules si apoi interpretate.
Politica Papala a timpului, Imperiul Bizantin Latin, popoarele migratoare si tatari.



Publicat de: Baicu Dan la data de: 22-06-2008
Cuvinte cheie: Negru Voda | Radu Negru | roman istoric | Basarab | templari



 bazat pe 2 notari

Adauga acest text literar in colectia personala Adauga la favorite Recomanda aceast text literar prin Yahoo Messeger Trimite pe YM     Recomanda aceast text literar prin E-mail Trimite prin e-mail Raporteaza continut inadecvat Raporteaza neadecvat! 

Comentarii la acest text:

Nu sunt comentarii la acest text!

Adauga Comentariu


   Recomanda aceast text literar prin E-mail Trimite prin e-mail
Expeditor: (nume prenume) *
Destinatar: (nume prenume) *
Expeditor: (e-mail) *
Destinatar: (e-mail) *
Mesaj Personal

*
* campuri mandatorii

Citatul ZileiCitatul Zilei  Vreau Citatul Zilei pe Site-ul Meu Vreau Citatul Zilei pe Site-ul Meu
Muzica plaseaza poemul in adevaratul sau climat, in atmosfera care ii este indispensabila.
Autor: Raymond Asso - Categorie: Muzica .

Intelepciune.ro va recomanda


Fara Poza

Boris Ioachim
"Ce este pesimistul? Un optimist bine informat." Grigore Moisil "Poeţii nu se ruşinează de propriile experienţe - ei profită de ele." Friedrich Nietzsche
S-a nascut in data de 25-Ianuarie-1967
Oras: Săveni
Judet: Botosani
Varsta: 53 ani
Membru din: 13-Octombrie-2008
Texte publicate: 465

Ultimele comentarii:

Contact Cultural - Mircea Duca - 04-12-2019, 1:27 am

Silvia Bebereche - 18-10-2018, 12:17 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 10-10-2018, 8:03 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 24-09-2018, 11:31 am

Silvia Bebereche - 22-09-2018, 9:30 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 22-09-2018, 5:40 pm

Silvia Bebereche - 20-09-2018, 9:21 pm

Membrii Intelepciune.ro recomanda


Fara Poza

elena.armaÈ™
S-a nascut in data de 11-Iunie-1987
Oras: Iasi, Judet: Iasi
Varsta: 33 ani
Texte publicate: 89


Fara Poza

Mihaileanu Laurentiu
S-a nascut in data de 10-Noiembrie-1953
Oras: Cluj-Napoca, Judet: Cluj
Varsta: 67 ani
Texte publicate: 17

Home | Citate Celebre | Citate Noi | Citate Populare | Autori Celebri | Proverbe | Calendar Autori | Pagina Mea | Pentru Site-ul Meu | RSS | Contact
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
Copyright © 07.2007 Intelepciune.ro - Toate drepturile sunt rezervate
Creat si intretinut de Mican Daniel
Creative Projects