Home     Librarie Online     Citate Celebre     Autori Celebri     Proverbe     Cenaclu     Adauga Text Cauta Citate


     DESPRE NIVELURI DE CONȘTIENȚĂ ȘI CUNOAȘTERE - back


Fiecare nivel de conștiență, asociat unui Eu, īși are specificul īn ceea ce privește cunoașterea. Omul s-ar afla pe prima treaptă cu o conștiență obiectivă conștientă de sine. Eul lui ajunge la conștiența de sine datorită corpului fizic. Problema conștienței de sine la om am tot discutat-o, ea fiind de o cu totul altă natură decāt la ierarhiile superioare nouă, datorită influenței luciferice. Asta face ca și procesul cunoașterii să aibă caracteristica lui. Īntre cele două există o foarte strānsă legătură; personalitatea noastră, ca fals eu, fiind īntemeiată tocmai pe această sferă a cunoașterii depozitată ca amintire, ca reprezentare īn „memoria” corpului eteric și reflectată īn conștiența corpului astral. Existența acestui fals eu face ca, pentru noi, realitatea să fie ruptă īn două. O parte este percepută, prin organele de simț situate īn corpul fizic, ca fiind lumea ambientală, cealaltă, venindu-ne prin gāndire ca noțiune intuită sau din memorie, ca reprezentare. Dacă ai privi din lumea spirituală, ai constata că īntre obiectul percepției și noțiunea asociată lui prin gāndire, există o foarte strānsă legătură, ele nefiind deloc două lucruri diferite. Sunt separate doar pentru noi din motivele amintite mai sus, adevărata realitate fiind, de fapt, noțiunea ca ființă gānd aflată īn lumea spirituală. Obiectul percepției este doar o palidă manifestare a acesteia īn lumea fizică.
Pentru om gāndirea este cea care le unește, le suprapune realizānd īntregul, adică realitatea, dar realitatea noastră nu cea... „real㔠aș īndrăzni să spun!
Dacă, prin percepție, ai fi pus īn fața unui obiect despre care nu ai nicio noțiune, nici o reprezentare, mintea s-ar bloca pentru moment, ca apoi, intelectul, prin gāndire, să īnceapă să descompună percepția īn noțiuni deja cunoscute, sau reprezentări, care apoi, reunite iar, prin rațiune, să poată da un īnțeles percepției īn cauză, să creeze, adică, o nouă noțiune sau mai bine spus o nouă reprezentare. Avānd la bază intelectul și rațiunea, cunoașterea noastră se mai numește și intelectiv-rațională. Ea este obiectivă īn cazul īn care obiectul perceput se află īn vizorul simțurilor sau subiectivă īn cazul īn care percepția dispare iar obiectul rămāne ca reprezentare īn memoria subiectului, reprezentarea fiind o noțiune care, cāndva, a fost unită cu o percepție și care lasă o urmă īn corpul eteric păstrāndu-se īn el ca memorie. Sfera cunoașterii unui individ este formată din astfel de reprezentări, adică noțiuni care au fost cāndva raportate unei percepții. Nivelul cunoașterii individuale poate fi ridicat prin raportarea, prin gāndire, a reprezentărilor, a ideilor unele la altele, obțināndu-se ceea ce numim concepte.
Complicat și ineficient, aș zice... acest proces de cunoaștere la om, mai ales cānd memoria mai dă și ea rateuri! Acest lucru nu este datorat īnsă corpului eteric, acolo memoria find stocată fără... ceea ce numeam mai sus rateuri, ci datorită creierului, a ceea ce īn el numim neuroni, sinapse și altele. Abia structura mai mult sau mai puțin corespunzătoare determină variațiile de memorie de la om la om prin faptul că ea este cea care urcă adevărata memorie, conținutul memoriei īn conștiența de sine. Deci, rolul creierului nu este nici acela de a memora și nici acela de a gāndi. Creierul, prin structura lui, reflectă doar, īn conștiența de sine, ceea ce este stocat īn corpul eteric drept memorie și toate actele de gāndire produse īn corpul eteric, astral și īn componentele superioare lor, cele sufletești. Nu există pierdere de memorie la propriu. Ceea ce este stocat īn corpul eteric nu dispare decāt odată cu dizolvarea lui după moartea corpului fizic. Īn el nimic nu se pierde. Toți avem o memorie perfectă. Diferența dintre oamenii cu o memorie strălucită, normală sau proastă nu o face decāt creierul prin organizarea lui fizică mai mult sau mai puțin corectă. Această organizare, această putere de a reflecta memoria īn conștiența de veghe, are, desigur, ca oricare altă calitate sau defect, cauze karmice.
Raportată la cunoaștere universlă, la tipurile de cunoaștere existente īn univers, varianta intelectiv-rațională este talpa cunoașterii, iar noi... ce mari ne credem! Suntem ființe raționale! Hm! Uite că mi-a scăpat!
Aș mai spune, separat de context că, noțiunile de care vorbeam mai sus, ca ființe ideatice, nu sunt percepute de noi īn mod direct. Gāndirea noastră percepe ceva de genul unor umbre palide reflectate īn lumea astrală, iar cānd vorbim de asemenea percepții ne situăm cumva īntr-o teorie a cunoașterii fără premise. Altfel, noi le asimilăm confruntāndu-ne cu ele ca reprezentări īntālnite la tot pasul sau, mai exact, le asimilăm prin īnvățare.
Următoarea treaptă ar fi cea legată de conștiența psihică, caracteristică ierarhiei imediat superioare nouă, cea de a treia. Eul devine, īn acest caz, conștient de sine īn contact cu corpul eteric. Cunoașterea lor este de tip imaginativ. Īn cazul cunoașterii intelectiv-raționale vorbim de conștiența ca eu a corpului fizic. Acum, te rog să faci o deosebire īntre ceea ce este conștiența corpului eteric ca o conștiență de somn fără vise, a corpului fizic ca una de transă, și a corpului astral ca una de somn cu vise, despre care vorbeam īn alte postări și conștiența CA EU a corpului eteric, fizic sau astral. Noțiunea pe care noi o „intuim” cumva prin gāndire sau o primim direct ca reprezentare, cum spuneam mai sus, ei o percep īn mod direct ca imagine, ea fiind, acolo, chiar entitatea gānd de care vorbeam. Deci, ceea ce la om ar fi gāndirea, la ei este o īnșiruire de imagini. E ca și cum ai vedea un film īn loc să citești o carte, aproximativ. Dacă ar fi să acordăm realului grade, am putea spune că noi percepem doar o umbră palidă a realului īn comparație cu această a treia ierarhie.
Următoarea treaptă ar fi cunoașterea inspirată specifică conștienței metapsihice, caracteristică celei de a doua ierarhii. Acum, Eul devine conștient de sine īn contact cu corpul astral. Cei care aparțin acestei ierarhi nu numai că percep direct entitățile, dar le și aud. Fiecare entitate īși are... povestea ei (!).
Următoarea și ultima despre care putem vorbi este cunoașterea intuitivă, caracteristică conștienței spirituale. Īn acest caz, Eul devine conștient de sine īn contact cu el īnsuși. Cunoașterea intuitivă este caracteristică entităților din prima ierarhie. La acest nivel entitățile se transpun una īn alta, astfel īncāt cunoașterea este totală. Reține, te rog, că am vorbit de ierarhii; nu am trecut dincolo de ele, adică la Divinitate!
Poate ar mai fi de spus că, omul va ajunge la trepte superioare de cunoaștere odată cu expansiunea conștienței sale, expansiune legată de dezvoltarea componentelor sale spirituale pe care, deocamdată, le posedă doar ca germeni. Este vorba de viitoarele sisteme evolutive: Jupiter, Venus și Vulcan. Īn avans, se poate ajunge la aceste trepte, prin inițiere.
Este interesant de observat că și omul folosește noțiunile de imaginație, inspirație, și intuiție pentru cazuri aparte de cunoaștere. Un artist poate avea o imaginație deosebită īn a-și transpune opera īn „realul” īnconjurător, un poet poate fi inspirat de muza lui, iar mai toți, spunem uneori că... nu am știut dar... am intuit! Așa să fie? Doamne, ajută!


Publicat de: octav octav la data de: 20-06-2017, 8:42 pm
Cuvinte cheie: Hm!



 bazat pe 0 notari

Adauga acest text literar in colectia personala Adauga la favorite Recomanda aceast text literar prin Yahoo Messeger Trimite pe YM     Recomanda aceast text literar prin E-mail Trimite prin e-mail Raporteaza continut inadecvat Raporteaza neadecvat! 

Comentarii la acest text:

Nu sunt comentarii la acest text!

Adauga Comentariu


   Recomanda aceast text literar prin E-mail Trimite prin e-mail
Expeditor: (nume prenume) *
Destinatar: (nume prenume) *
Expeditor: (e-mail) *
Destinatar: (e-mail) *
Mesaj Personal

*
* campuri mandatorii

Citatul ZileiCitatul Zilei  Vreau Citatul Zilei pe Site-ul Meu Vreau Citatul Zilei pe Site-ul Meu
Nimic nu este atat de amenintata ca speranta.
Autor: Antoine de Saint-Exupery - Categorie: Speranta .

Intelepciune.ro va recomanda


Fara Poza

Boris Ioachim
"Ce este pesimistul? Un optimist bine informat." Grigore Moisil "Poeţii nu se ruşinează de propriile experienţe - ei profită de ele." Friedrich Nietzsche
S-a nascut in data de 25-Ianuarie-1967
Oras: Săveni
Judet: Botosani
Varsta: 53 ani
Membru din: 13-Octombrie-2008
Texte publicate: 465

Ultimele comentarii:

Contact Cultural - Mircea Duca - 04-12-2019, 1:27 am

Silvia Bebereche - 18-10-2018, 12:17 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 10-10-2018, 8:03 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 24-09-2018, 11:31 am

Silvia Bebereche - 22-09-2018, 9:30 pm

Contact Cultural - Mircea Duca - 22-09-2018, 5:40 pm

Silvia Bebereche - 20-09-2018, 9:21 pm

Membrii Intelepciune.ro recomanda


Fara Poza

elena.armaș
S-a nascut in data de 11-Iunie-1987
Oras: Iasi, Judet: Iasi
Varsta: 33 ani
Texte publicate: 89


Fara Poza

Mihaileanu Laurentiu
S-a nascut in data de 10-Noiembrie-1953
Oras: Cluj-Napoca, Judet: Cluj
Varsta: 67 ani
Texte publicate: 17

Home | Citate Celebre | Citate Noi | Citate Populare | Autori Celebri | Proverbe | Calendar Autori | Pagina Mea | Pentru Site-ul Meu | RSS | Contact
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
Copyright © 07.2007 Intelepciune.ro - Toate drepturile sunt rezervate
Creat si intretinut de Mican Daniel
Creative Projects